تبلیغات
آموزش زبان عربی - قرآن و نجوم قسمت دوم

قرآن و نجوم قسمت دوم

 

نوشته شده توسط:معصومه شجری

          کلید واژه

مفهوم اعجاز علمی قرآن: 

 در لغت "اعجاز" یعنی عاجز كردن و در اصطلاح عبارت از هر عملی است كه از كسی با ادعای پیامبری و برای اثبات ادعای او صادر شود و همگان از آوردن آن ناتوان بمانند و تایید كننده صدق او در ادعایش باشد. دانشمندان برای معجزه , ویژگیهای دیگری نیز از قبیل قابل تعلیم نبودن, مطابق با امر موعود بودن و ... بر شمرده‌اند.[1]

                   نجم:

          ستاره فروزانی که در آسمان پدیدار گردد ، به همین دلیل به کسی که ظاهر شود، «ناجم» می گویند؛ چرا که به ستاره شبگرد و ظاهر شونده شباهت دارد. به همین گونه به گیاه نیز «نجم » گفته می شود.[2]

                   ثاقب:

          به روشنایی بسیار شدید و نفوذ کننده گفته میشود ؛ به همین دلیل «نجم ثاقب» بعنی ستاره پر نور و فروزان وکوبنده.[3]

                   نظریه هیئت بطلیموس:

          زمین را مرکز جهان و ساکن و ثابت معرفی می کرد مطابق نظریه این هیئت تمام ستارگان و ماه و خورشید بدور  زمبن در حرکت بوده و افلاک مانند پوسته پیاز بر یکدیگر احاطه داشتند.[4]

                   شادی آفرین و نگران کننده:

          امروزه دانشمندان، این حقیقت را به اثبات رسانده اند که حرکت ستارگان و انفجارهائی که در کرات بالا به وجود می آید در شادی و نگرانی و وضع روانی و عصبی مردم روی زمین اثر می گذارد، که در پدید آمدن اضطراب های روانی ،درگیریها،و جنگ و زد و خوردهای اجتماعی مؤثر است.[5]

                             بحث:

اگر آفرینش كیهان آگاهانه و هدفمند است ، آیا آفریدگار پیغامی از خود بجای گذاشته كه بواسطه آن بتوان به رمز آفرینش هستی پی برد؟

          «اِنّا َزَیَّنَّا السّماءِ الدُّنیا بِزینة الکَواکِب»                          آیه 6 سوره صافات

(ما آسمان فرودین را به زیور ستارگان آراستیم.)

          «فَقَضاهُنَّ سبع سّماوات فی یومینِ وَ اوحی فی کُلِّ سّماء اَمرَها وَزَیَّنَّا السّماء بِمَصابیح.»                                                                                                       12فصلت

(سپس در دو روز آنها را به صورت هفت آسمان بیاراست، و در هر آسمانی کار آن را (به فرشتگان و کا گزاران آن ) وحی فرمود و نز دیکترین آسمان (به کره زمین) را به چراغ هایی (زیبا و دلپذیر) بیاراستیم.)

          آفرینش آسمان و زمین برای آفریدگار بدون هیچ رنج وزحمتی در دم پدید آورد و با فرمان او کران تا کران آسمانها وزمین پدید آمدند،«اِنَّما اَمرُهُ اَرادَ شیئاً اَن یَقُولَ لَهُ کُن فَیَکون»یس 82

          آفرینش آسمان بعداز آفرینش زمین و پیدایش رزق و روزی موجودات زنده زمین بوده است؛چرا که می فرماید:«ثم استوی الی السماء.....»(آن گاه آهنگ آفرینش آسمان را نمود.) در آیه 31 سوره نازعات نیز در این مورد می فرماید:«وَالارضِ بَغدَ ذلک دحیها»(وپس از آفرینش آسمان زمین را با غلتانیدن گسترش بخشید.)

 حضرت علی (ع) می فرماید:

از نشانه های توانایی وعظمت خدا ،و شگفتی ظرافت های صنعت او آن است که از آب دریای موج زننده، و امواج فراوان شکننده،خشکی آفریده،وبه طبقاتی تقسیم کرد، سپس طبقه ها را از هم گشود و هفت آسمان را آفریدکه به فرمان او برقرار ماندند،و در اندازه های معیّن استوار شدند.[6]

          «فَقَضاهُنَّ سبع سّماوات فی یومینِ»

(سپس در دو روز آنها را به صورت هفت آسمان بیاراست)

          آسمان نخست  به صورت تودهای از گاز وبخار پدید آمد وبهد خدا آن را به صورت هفت آسمان در دو روز پدید آورد ونظامبخشید.(در دو روز پنج شنبه وجمعه)[7]

          «وَزَیَّنَّا السّماء بِمَصابیح.»

(و نز دیکترین آسمان (به کره زمین) را به چراغ هایی (زیبا و دلپذیر) بیاراستیم.)

دلیل اینکه ستارگان را به چراغ تعبیر کرد این است که انسان بوسیله آنها راه خود را پیدا کند در آیه 6 سوره نحل آورده« و باالنّجم هم یهتدون»( و آنان بوسیله ستاره قطبی راه خود را می یابند.)

منظور از آراستن و دل انگیز کردن هر چیز زیبا سازی و پردازش جالب و نیکوی آن است؛ به گونهای که دل ها را به سوی خود جذب و اندیشه ها و احساسات را برباید؛ و آفریدگار هستی آسمان را به گونه ای آراسته است که نظاره گر خوش ذوق و هنردوست و آگاه گرفته تا انسانهای عادی از تماشای آن لذّت می برند به ویژه در شب های پر ستاره هر اندیشمند و حستجوگری را به خود جذب می کند [8]

          حضرت علی (ع) می فرماید:

در حالی که آسمان به صورت دود و بخار بود به آن فرمان داد،پس رابطه های آن را برقرار ساخت، سپس آنها را از هم جدا کرد و بین آنها فاصله انداخت،.......و آفتاب را نشانه روشن بخش روز،و ماه را ،با نوری کمرنگ برای تاریکی شب ها قرار داد،و آن دو را در مسیر حرکت خویش به حرکت درآورد،و حرکت آن دو را دقیق اندازه گیری کرد تا درجات تعیین شده حرکت کنند که بین شب و روز تفاوت باشد،و قابل تشخیص شود، و با رفت و آمد آن ها شماره سالها،و اندازگیری زمان ممکن باشد.پس در فضای هر آسمان فلک آن را آفرید ، و زینتی از گوهرهای تابنده وستارگان درخشنده بیاراست، ............و تمامی ستارگان از ثابت و استوار ،گرداننده و بی قرار، فرودآینده و بالارونده ونگران کننده و شادی آفرین را،تسلیم امر خود فرمود[9].

از امام رضا(ع) منظور از هفت آسمان این نیست که دانشمندان علم شکل و هندسه هر یک از اجزای آسمان رو که به چشم ما می آید رو بیان دسته بندی کنند و هر یک از این آسمانها رو چسبیده به آسمان دیگر فرض کنند بلکه یک آسمان به صورت قبه ای بر روی آسمان دیگر قرار داره.)

از امام رضا(ع) منظور از که هفت آسمان در قرآن صریحا بیان شده و هرگز به لایه های جو اطلاق نمیشه چرا که در قرآن گفته شده : و ما آسمان نزدیکتر را با ستاگان زینت بخشیدیم .)

 

 



[1] گروه تعلیمات دینی دفتر برنامه ریزی و تالیف کتب جهان بینی اسلامی(نبوت)، کد2007 نشر ایران ، ص 23

[2] تفسیر مجمع البیان ابو علی فضل بن حسن طبری (ره)،ترخمه علی کرمی، سال 1380، انتشارات فراهانی، جزء 30،ص 937.

[3] تفسیر مجمع البیان ابو علی فضل بن حسن طبری (ره)،ترخمه علی کرمی، سال 1380، انتشارات فراهانی، جزء 30،ص 937.

 

[4] گروه تعلیمات دینی دفتر برنامه ریزی و تالیف کتب درسی،آشنایی با قرآن،کد2003،چاپو نشر ایران، ص 54.

 

[5] ترجمه محمد دشتی ،نهج البلاغه،انتشارات مشهور، چاپ پنجم، سال 1380 پاورقی ،ص161.

 

 

[6]  ترجمه محمد دشتی ،نهج البلاغه،انتشارات مشهور، چاپ پنجم، سال 1380 خطبه 211،ص435.

 

[7] تفسیر مجمع البیان ابو علی فضل بن حسن طبری (ره)،ترخمه علی کرمی، سال 1380، انتشارات فراهانی، جزء 24،ص 937.

 

 

[8] تفسیر مجمع البیان ابو علی فضل بن حسن طبری (ره)،ترخمه علی کرمی، سال 1380، انتشارات فراهانی، جزء 24،ص 937.

 

 

[9] ترجمه محمد دشتی ،نهج البلاغه،انتشارات مشهور، چاپ پنجم، سال 1380 خطبه 91،ص161.



Why does it hurt right above my heel?
شنبه یکم مهر 1396 01:53 ب.ظ
Unquestionably consider that that you said. Your favourite justification appeared to
be on the net the easiest thing to consider of. I say to you, I definitely
get annoyed while other people think about worries that they plainly do not understand about.
You controlled to hit the nail upon the highest and defined out the entire
thing without having side-effects , other people could
take a signal. Will likely be again to get more.
Thank you
cherylenadler.pixnet.net
شنبه هفدهم تیر 1396 06:08 ق.ظ
Thankfulness to my father who stated to me about this webpage, this weblog is genuinely
amazing.
BHW
پنجشنبه بیست و چهارم فروردین 1396 12:38 ق.ظ
Thanks in support of sharing such a nice opinion, piece of writing is pleasant, thats why i have read it fully
manicure
یکشنبه بیستم فروردین 1396 04:26 ق.ظ
It's an remarkable paragraph in favor of all the online people; they will obtain advantage from
it I am sure.
manicure
سه شنبه پانزدهم فروردین 1396 10:41 ق.ظ
I used to be able to find good info from your articles.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر